Wyszukaj

Weekend Dobrych Pomysłów na…wystawy

Weekend Dobrych Pomysłów w Galerii Wnętrz Domar to nie tylko okazja do odkrywania funkcjonalnych i pięknych rozwiązań dla domu, ale też spotkanie ze światem sztuki i designu w najpełniejszym wydaniu. Jesienią nasze przestrzenie zamieniają się w żywe muzeum – pełne eksperymentów, symboli, odważnych koncepcji i reinterpretacji tradycji. Od ikonicznego PLOPPA Oskara Zięty, przez bolesławieckie opowieści Magdaleny Gazur, aż po kolaże Katarzyny Kołodziej i malarskie pejzaże Zuzanny Kłapkowskiej – każda z wystaw otwiera inną perspektywę patrzenia na projektowanie i sztukę.

 

Wystawa „PLOPP 4.0 – alfabet projektowania Oskara Zięty”

📍 Galeria Wnętrz Domar – hall główny i poziom 2 przy salonie Interno Italiano
🗓 czynna do końca października  z mozliwością przedłużenia

 

PLOPP – stołek, który zmienił historię designu. Niepozorny, lekki jak piórko, a jednocześnie zdolny udźwignąć ciężar małego samochodu. Ikona, która narodziła się dzięki technologii FiDU – unikatowej metodzie formowania metalu opracowanej przez Oskara Ziętę.

FiDU (Freie Innen Druck Umformung) to nic innego jak nadanie stali życia poprzez… powietrze. Dwie cienkie membrany stalowe, zespawane na krawędziach, wypełnia się ciśnieniem wewnętrznym. Efekt? Materiał wygina się, deformuje, a w tej pozornej „niedoskonałości” rodzi się piękno. Każdy obiekt staje się jedyny w swoim rodzaju – rzeźbą, meblem, eksperymentem i manifestem zarazem.

Nie bez powodu pierwsza publiczna prezentacja PLOPPA odbyła się właśnie w Galerii Wnętrz Domar. To tutaj po raz pierwszy widzowie mogli zobaczyć, że mebel może być nie tylko użytkowy, ale i wizjonerski – łączący sztukę, technologię i odwagę projektową.

Na wystawie „PLOPP 4.0 – alfabet projektowania” pokażemy ponad 20 prototypów tego legendarnego stołka, odsłaniających proces poszukiwania najbardziej optymalnej formy. Zobaczymy, jak eksperymenty z FiDU prowadzą nie tylko do nowego wzornictwa, ale też do rozwiązań w skali mikro i makro – od obiektów artystycznych po przemysł kosmiczny, energetykę i motoryzację.

To nie jest zwykła wystawa. To opowieść o odwadze i wizjonerstwie, które uczyniły z polskiego dizajnu język przyszłości. To także przypomnienie, że design nie jest tylko kwestią estetyki, ale siłą kulturotwórczą – kształtującą nasze dziedzictwo i wyobrażenie o tym, co możliwe.

Do końca października Domar zamieni się w przestrzeń, gdzie stal oddycha:)

 

Wystawy  Blue World Magdaleny Gazur i BlueDot Magdaleny GazurXRavon

📍 Galeria Wnętrz Domar – hall główny
🗓 czynna do końca października z możliwością pzredłużenia

 

Blue World to przestrzeń, w której tradycja spotyka się z nowoczesnością, a kobaltowa ceramika od Manufaktury z Bolesławca staje się inspiracją dla nowych form wyrazu. Manufaktura, znana z ręcznie zdobionej kamionki, zaprosiła do współpracy twórców z różnych dziedzin, by wspólnie reinterpretować bolesławieckie wzornictwo. W efekcie powstały unikatowe projekty, takie jak Dywany z Bolesławca – zrealizowane we współpracy z firma Samarth, gdzie tradycyjne kobaltowe wzory przeniesiono na ręcznie tkane dywany, czy malowane ręcznie grafiki na ceramicznych formach autorstwa grupy artystycznej Pol/Sztyma/Wolna. Nad całością projektów czuwa Magdalena Gazur, główna projektantka i dyrektor artystyczna Manufaktury, która nieustannie poszukuje nowych kształtów oraz współczesnych reinterpretacji klasycznych wzorów.

Na wystawie prezentowana jest również kolekcja BlueTime, nowy projekt Magdaleny Gazur, która stworzyła serię prostych wazonów zdobionych techniką natryskową. Ta technika często stosowana w czasach, gdy bolesławiecka ceramika była w rękach niemieckich, szczególnie popularna była między innymi w fabrykach Reinhold & Co i Julius Paul & Sohn. Tworzone wtedy eksperymentalne geometryczne wzory, zdobione natryskiem, były mostem łączącym sztukę z rzemiosłem.

Zainspirowana tym zapomnianym rozdziałem, stworzyłam serię prostych wazonów, które podkreślają dekorację – współczesną interpretację dawnych eksperymentów. Osobiście podjęłam się ich zdobienia, aby zmierzyć się z nową materią. To była dla mnie  podróż w czasie” -powiedziała Magdalena Gazur

Pasjonatów bolesławieckiego stempla zapraszamy na www.manufakturawboleslawcu.pl

 

BlueDot to najgorętsza premiera 2025. RAVON Manufactura × Manufaktura w Bolesławcu.

🗓 czynna do końca października z możliwością pzredłużenia

Dwie polskie manufaktury, jedna wizja, czyli ikoniczny bolesławiecki stempel przeniesiony na ekskluzywne, kompozytowe umywalki i wanny od RAVON. To spotkanie tradycyjnego rzemiosła z nowoczesnym designem – klasyczne kobaltowe zdobienia zyskały nowe życie na współczesnych formach użytkowych. Każdy egzemplarz to unikat, łączący funkcjonalność z artystycznym wyrazem.

Linię BlueDot tworzą dwa rodzaje bolesławieckich zdobień. Kolekcja Polkadot to najbardziej znany, tradycyjny wzór bolesławieckiego stempla na kobaltowym tle, natomiast kolekcja Serenity zdobiona jest delikatnym, rozproszony na powierzchni stemplem w dwóch kolorystycznych wariantach: kobaltowym oraz ecru.

BlueDot pokazuje, że w zgiełku współczesności, wciąż jest miejsce na przedmioty, które opowiadają historie, oraz te, które powstają z pasji do tradycyjnych zdobień, solidnego rzemiosła, artystycznej unikalności.

Zapraszamy do odkrycia tej wyjątkowej kolekcji na www.ravon.pl

 

Wystawa „Zaprojektowane. Każdy obiekt ma historię”

📍 Galeria Wnętrz Domar – korytarz przy hallu głównym
🗓 czynna do końca października z możliwością pzredłużenia

Nie ma przedmiotu bez historii – każdy prototyp, każdy element, każdy gotowy mebel nosi w sobie ślady decyzji, prób, błędów i odkryć. Właśnie o tym opowiada wystawa „Zaprojektowane. Każdy obiekt ma historię”, przygotowana przez pracowników Katedry Mebla wrocławskiej Akademii Sztuk Pięknych.

To ekspozycja, która pozwala zajrzeć za kulisy projektowania. Zamiast wyłącznie podziwiać efekt końcowy, odwiedzający mogą prześledzić całą drogę twórczą – od szkicu, przez prototyp, po gotowy produkt. Autorzy ujawniają swoje procesy: nierzadko zaskakujące, czasem pełne przeszkód, ale zawsze prowadzące do unikalnych rozwiązań.

„Zaprojektowane” to wystawa o warsztacie, który nie jest linią prostą, lecz labiryntem inspiracji, prób i eksperymentów. Dzięki temu obiekty nabierają nowego znaczenia – stają się świadectwem poszukiwań i żywej pracy projektanta.

Dużą wartością wystawy jest jej wymiar edukacyjny – pomaga ona zrozumieć, czym właściwie jest projektowanie i dlaczego proces bywa równie fascynujący jak rezultat. To także szansa, by spojrzeć na mebel nie tylko jako na funkcjonalny obiekt, lecz jako na historię, która dopiero czeka, by ją opowiedzieć.

Wystawa była dotychczas prezentowana na Łódź Design Festival oraz w Galerii Neon, a we Wrocławiu zobaczymy ją w Galerii Wnętrz Domar.

Uczestnicy: dr Maja Górowska, dr hab. Szymon Hanczar, dr Magdalena Kacprzak-Gagatek, dr Magdalena Kasprzyca, dr Piotr Kuczkowski, mgr Przemysław Słowik, dr Robert Szwarczyński, mgr Viktor Yatskevych.

Kuratorzy: dr hab. Szymon Hanczar, dr Magdalena Kasprzyca
Projekt ekspozycji: mgr Przemysław Słowik
Identyfikacja wizualna: mgr Julia Zwolińska
Partnerzy: Woodeco, Korner Design

 

Wystawa Opędzluję Kolaże – Katarzyna Kołodziej  

📍 Galeria Wnętrz Domar – 1.poziom salon Livingroom
🗓 czynna do końca października z możliwością pzredłużenia

Opędzluję kolaże – wystawa Katarzyny Kołodziej to zaproszenie do świata, gdzie przypadek spotyka intuicję, a papierowe wycinki zyskują nowe życie na płótnie. Artystka, znana dotąd głównie jako ilustratorka książek dla dzieci, odsłania swoją malarską stronę, przekształcając analogowe kolaże w rytmiczne, akrylowe kompozycje. To opowieść o wolności tworzenia, odkrywaniu znaczeń i malarskim eksperymencie, który wyrasta z codziennych inspiracji i nieoczywistych zestawień.

Kolaż zainspirował mnie do odkrywania nowych znaczeń oraz przenoszenia ich na język malarstwa. Proces tworzenia kolaży oparty jest na przypadku, ponieważ korzystam z analogowych materiałów wycinanych z gazet. To twórczość „tu i teraz”, gdzie ograniczenia mogą okazać się inspirujące. Praca z tą techniką stała się dla mnie inspiracją do poszukiwań malarskich. W kolażach odnajduję gotowe obrazy, które przenoszę na płótno w technice akrylu, zmieniając je w swoim malarskim rytmie. Czasem jest to dosłowne przemalowanie, a innym razem odległe skojarzenie.

 

 

„Między drzewami” – Zuzanna Kłapkowska

📍 Galeria Wnętrz Domar – poziom 2 salon KLER

🗓 czynna do końca października z możliwością pzredłużenia

 

Między drzewami to wystawa, która przenosi widza w świat symboli, śladów i wewnętrznych krajobrazów. Artystka opowiada o tym, co pozostawia człowiek i natura – o pamięci, emocjach i doświadczeniach, które nie mieszczą się w słowach, lecz znajdują swoje odbicie w kolorze, znaku i geście.

Centralnym motywem jej twórczości jest drzewo – uniwersalny symbol życia, trwania i przemiany. W obrazach łączy to, co rozpoznawalne, z tym, co abstrakcyjne, tworząc przestrzeń balansującą między światem realnym a sferą wyobraźni. Jej malarstwo, pełne subtelnych form i intensywnej energii, przypomina drzewa: z pozoru spokojne, a jednak niosące w sobie ukrytą siłę.

Dopełnieniem malarskich kompozycji są kruche, świetliste ptaki ze szkła – znaki wolności i nadziei – oraz ceramiczne kafle, których powtarzalne moduły przywołują rytm natury. Całość układa się w symboliczny las, w którym widz może odnaleźć własny ślad i własną opowieść.

Wystawa w Galerii Wnętrz Domar stanowi podsumowanie roku intensywnej pracy twórczej, w której malarstwo, szkło i ceramika splatają się w jednolitą narrację o życiu, pamięci i równowadze.

Do końca października Galeria Wnętrz Domar staje się miejscem, gdzie można zobaczyć, że dobry pomysł to coś więcej niż estetyka – to spotkanie rzemiosła z odwagą, tradycji z innowacją, codzienności z metaforą. Zapraszamy do odwiedzenia wszystkich wystaw i odkrycia własnych inspiracji między designem a sztuką. Bo właśnie w takich momentach rodzą się pomysły, które zmieniają przestrzeń – i nasze spojrzenie na świat.