Program
13/06/19 19:00 poziom 0
Kolejna odsłona kuratorskiego trio Pań Gazur, Gulewicz-Wysockiej i Świętek to wystawa UWAŻNOŚĆ.
We współczesnym świecie nasze pragnienia są stymulowane przez filmy, konsumpcję, modę, aspiracje czy instagramowe wyobrażenia . Dowodem na istnienie ciągłości rzeczywistości jest powrót do rzeczy prostych, kiedyś tak naturalnych jak: przygotowanie własnej lemoniady, ukiszenie ogórków czy przygotowanie ziołowej herbaty…..i zatrzymanie się na chwilę. Kolekcjonowanie momentów z życia, skupienie się na własnych doznaniach powstrzymuje pęd i wprowadza rozwagę.
Zuzanna Skalska: Im bardziej cyfrowy świat, tym bardziej łakniemy bodźców zmysłowych. Musimy dotknąć i wiedzieć, że dotknęliśmy. (…) Chodzi o odkrywanie i odnawianie człowieka w człowieku. A do tego potrzebna jest cisza, do której zaczynamy uciekać z naszego bezustannie buzującego świata. Wtedy możemy wsłuchać się w samych siebie, obudzić zmysły, które świat cyfrowy w znacznym stopniu nam stępił.
SCOOBY / MakeGrowLab
Opakowania wykonane z kultury mikroorganizmów, którą można hodować w domu w pojemniku. Materiał rośnie dwa tygodnie w bardzo płaskich pojemnikach, produkcja przypomina farmę wertykalną.MakeGrowLab uprawia materiały/ obiekty, podobnie do sałaty ale nie odżywia ich wodą i energią słoneczną a odpadami organicznymi. Po użyciu „wychodowanych” obiektów, wyrzucamy je do kompostownika, z których wyrośnie nowa roślina, nowy obiekt, który ponownie użyjemy, skompostujemy, posadzimy, zjemy, wyrzucimy, wyhodujemy, użyjemy, skompostujemy, posadzimy, zjemy, wyrzucimy, wyhodujemy, użyjemy, skompostujemy, posadzimy, zjemy, wyrzucimy, wyhodujemy, użyjemy, skompostujemy, posadzimy, zjemy, wyrzucimy, wyhodujemy, użyjemy, skompostujemy…
GRINDED / AGNIESZKA BAR
Projekt powstał na potrzeby Kampanii „Dbamy o lepszą codzienność” prowadzonej przez Watchdog Polska. Celem było zaprojektowanie przedmiotu, który zobrazuje działania strażnicze, który będzie naruszał zasadę, wytrącał użytkownika z rutyny. Zaprojektowana szklanka ma typowy cylindryczny kształt. W grubym dnie wyszlifowane zostały płaszczyzny tak, aby szklankę odchylić delikatnie od osi. Efektem jest naczynie bezpieczne w użytkowaniu, jednak wizualnie sprawiające wrażenie niestabilnego, wzbudzającego z nas niepewność. Koncepcja wpisuje się w założenia działań strażniczych. 350 ml. )
NA PALEC – ON FINGER / AGNIESZKA BAR
Wysmakowana linia szkła użytkowego zaskakuje swoją ergonomią. Przeznaczone do zimnych napojów szklaneczki oraz miski do przekąsek i przystawek (musli+jogurty, owoce, sałatki, surówki) charakteryzują się małymi poręcznymi czarkami. Na ich powierzchni znajdziemy wklęsłe miejsca na kciuk i palce, które zapewniają maksymalny komfort podczas użytkowania. Palce „zanurzone” w szklanej masie stają się integralną częścią naczynia.
Lampa ODNOVA / AGNIESZKA BAR
Ażurowe kopuły uformowane ze szklanych prętów budują szkielety dla roślinności. Wewnątrz klosza panuje specyficzny mikroklimat, który można poczuć przez zanurzenie w nim głowy. Aromat liści które dotykają twarzy, pozwala się zrelaksować. To miejsce na bliskie spotkanie z roślinami, które również są obserwatorami. Do przestrzeni domowych i wnętrz publicznych, gdzie wskazane są rośliny.
PLANTATION / ALICJA PATANOWSKA
Porcelanowy komponent pasujący do zwykłych szklanek i kieliszków, zaprojektowany do uprawy ziół i roślin ozdobnych metodą hydroponiczną – w samej wodzie, bez użycia ziemi.
„PLANTACJA” to projekt który powstał z potrzeby znalezienia nowej funkcji dla porzuconych starych szklanek i kieliszków. Efektem końcowym projektu jest spoczywający na szklance porcelanowy komponent, który umożliwia obserwowanie procesu wzrostu roślin – zarówno ich łodyg, jak i systemu korzeniowego. Toczone na kole garncarskim obiekty z porcelany są odpowiednie do hodowania w nich roślin, przy czym po odwróceniu do góry dnem mogą być wykorzystywane jako mini-szklarnie, idealne w okresie kiełkowania nasion.
HERBATNIK / BARTOSZ MUCHA
Interpretacja dowolna.
MIĘSO / BARTOSZ MUCH
Projekt wychodzący na przeciw niepokojącej, atawistycznej potrzebie zjadania mięsa oraz interesującej skądinąd tezie Sary Palin: Gdyby ludzie nie mieli jeść zwierząt, to nie byłyby zrobione z mięsa.
DUPORET / BARTOSZ MUCHA – http://poor.pl/projects/duporet-bujany/
Tanie i solidne krzesło.
WOSKOWIJKI BY MALU
W 100% naturalne, wielokrotnego użytku opakowania do żywności. Rodzaj bawełnianej szmatki nasączonej specjalną mieszaniną na bazie wosku pszczelego, w którą można owijać żywność aby ją przechować lub transportować. Posiadają właściwości antybakteryjne, które skutkują dłuższą świeżością przechowywanego jedzenia.
SUMIN / BOGDAN KOSAK
Reliefowe naczynia SUMIN. Każde naczynie pokrywa siatka matowych, szlifowanych linii. Dzięki rzemieślniczym technikom produkcji, w zależności od wykonanego rysunku, grubości ścianek, sposobu wykańczania, kształt i dekoracje reliefowe ulegają zmianom nadając naczyniom cechy unikatu.
Zestaw naczyń stołowych nominowany w kategorii Przedmioty dekoracyjne w konkursie PRODECO 2008.
Sumin wybrany przez Instytut Wzornictwa Przemysłowego jako przykład piękna we współczesnym polskim wzornictwie był prezentowany na wystawie „Wartość Dodana światowe wzornictwo z Polski” w 2009 r w Warszawie oraz na Expo 2010 w Szanghaju.
Czarki do kawy Sumin były oficjalnymi prezentami dla gości podczas otwarcia w 2014 roku w Stambule, wystawy „Polska – Turcja. 600 lat stosunków politycznych i kulturalnych”, inaugurującej Rok Polski w Turcji.
BLANCA / Elżbieta Trzewiczek-Pietkiewicz / HUTA JULIA
Kolekcja łączy w sobie biel tradycyjnej porcelany z klasycznej linii “Fryderyka” od Kristoff Porcelain i kryształową „biel” przezroczystego szkła Huty Julia
KULTOWE FORMY / Sebastian Pietkiewicz / HUTA JULIA
To kształty, które znamy. Pół żartem, pół serio nawiązują do form klasycznych polskich opakowań szklanych z przeszłości. Butelka na mleko, piwo czy wódkę. A może słoik na ogórki?
PATCHWORK/ Sebastian Pietkiewicz / HUTA Julia
Szklanki naśladują kultowe formy ceramicznych kubków z barów mlecznych czasów PRL. Kształt naczyń pozwala wkładać je jeden w drugi, co oszczędza miejsce na półce oraz stanowi sposób tworzenia kompozycji dekoracyjnej, gdyż zaprojektowane zostały 4 opcje geometrycznego szlifu.