Program

Wystawy

Santiago 2 Rene Šulca przeciw ograniczeniom

13/06/19 19:00 Galeria Wnętrz Domar

Nacisk na stabilność, ergonomię, funkcjonalność i wygląd – oto nowa kolekcja dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej, Santiago 02 autorstwa projektanta René Šulca.

Santiago 2 Rene Šulca przeciw ograniczeniom

13/06/19 19:00 Galeria Wnętrz Domar

Powstanie kolekcji poprzedzone było długofalowymi badaniami wśród klientów i personelu placówek rehabilitacyjnych i opiekuńczych. „W naszych sesjach konsultacyjnych respondenci kładli duży nacisk na komfort i bezpieczeństwo. Chcieli mieć solidne meble, które będą stabilne podczas opierania się o nie. Kluczowym był również komfort, ponieważ wielu klientów cierpi na odleżyny”, powiedział projektant René Šulc. Kolekcja obejmuje dziewięć produktów – fotel rozkładany sterowany elektrycznie, fotel wypoczynkowy z zagłówkiem i bez, podwójne i potrójne fotele wypoczynkowe, podnóżek, składany parawan, fotel i stół do jadalni.

Podstawą kolekcji jest

– solidna konstrukcja z drewna bukowego, która jest dodatkowo wzmacniana na fotelach za pomocą wydłużonych podłokietników i poręczy. „Zapewniają one doskonałe wsparcie podczas siedzenia i wstawania.

– Na fotelach wypoczynkowych podłokietniki są wysunięte wokół tylnej części oparcia, aby zapewnić poręcz, ułatwiając poruszanie się wokół mebla.

– Stół ma od spodu specjalny rowek, który pozwala na przytrzymanie się stołu przy wstawaniu lub siadaniu oraz jego przenoszeniu – wyjaśnił Šulc.

– Fotele i akcesoria wykorzystują szereg ergonomicznych elementów, które zapewniają komfort i stabilność. „Na przykład oparcie fotela przypominające kształt liścia   symuluje uczucie ciepłego uścisku. W połączeniu ze starannie wyselekcjonowanymi piankami PUR o zmiennej twardości dla zagłówka i oparcia, kształt fotela zabezpiecza osobę w odpowiedniej pozycji siedzącej i tworzy poczucie komfortu i stabilności „- powiedział projektant.

 

Nazwa kolekcji nawiązuje do głównego bohatera powieści „Stary człowiek i morze” autorstwa amerykańskiego pisarza Ernesta Hemingwaya.

 

 

Shark i Orka Tomasza Augustyniaka czyli drapieżcy na salonach

13/06/19 19:00 Galeria Wnętrz Domar

jednym z gości tegorocznej Nocy z Designem będzie Tomasz Augustyniak, który zaprezentuje kolekcje Shark i Orka. Wbrew drapieżnym nazwom to bardzo przyjazne i funkcjonalne meble, które sprawdzą sie w każdej przestrzeni

Shark i Orka Tomasza Augustyniaka czyli drapieżcy na salonach

13/06/19 19:00 Galeria Wnętrz Domar

Kolekcja SHARK, autorstwa Tomasza Augustyniaka, to lekkie i niewielkie, sztaplowane krzesła oraz stoliki dedykowane do kawiarni, pubów i restauracji, ze względu na swoją uniwersalność sprawdzają się także w przestrzeniach domowych. Klasyczne w formie, zyskują wyrazisty charakter dzięki zestawianiu oliwkowych, antracytowych i różowych siedzisk, oparć czy blatów wykonanych z laminowanej sklejki. Delikatnym wyróżnikiem minimalistycznej formy krzeseł SHARK i ORKA jest połączenie linearnego stelaża z profilowanymi sklejkami oparcia i siedziska.

Stalowe stelaże krzeseł i stołów występuje w kolorze czarnym lub białym.

Dostępne są też modele wykorzystujące sklejkę w naturalnych wybarwieniach, brzozy, dębu i orzecha.

Elementy kolekcji:

KRZESŁO SZTAPLOWANE SHARK

KRZESŁO ORKA

STÓŁ OKRĄGŁY SHARK

STÓŁ KWADRATOWY SHARK

Tomasz Augustyniak

 

Projektant i architekt wnętrz. Studiował na ASP w Poznaniu na Wydziale Architektury Wnętrz i Wzornictwa Przemysłowego, dyplom z wyróżnieniem w 1993 r. W latach 1994-1997 współtworzył grupę projektantów Start. 1996–2005 współpracował z ABP Wzornik. Pracuje jako projektant dla wielu firm, wśród najważniejszych: Mikomax, Noti, Comforty, Profim, Vox Industrie, Balma, Marbet Style, Nap, i wiele innych. Jego prace zostały pokazane na wielu wystawach w Polsce i zagranicą,  wśród najważniejszych: II Edycja Wartość Dodana – IWP; EXPO 2010, Szanghaj; ŁÓDŹ DESIGN – Łódź; Faces of Polish Design, Narodni Galerie – Praga; Arena Design – Poznań; Design Mai – Berlin; Design PL – Warszawa; Polish Designers Fuori Salone – Mediolan; Made in Poland, Museum fur Angewandte – Frankfurt; Design on Tour – Warszawa; Hotel Emotion, HOST org. Atelier Mendini – Mediolan; Z drugiej strony rzeczy. Polski Dizajn po roku 1989 – Kraków; Galeria Wzornictwa Polskiego – stała ekspozycja w Muzeum Narodowym w Warszawie. Zdobył wiele nagród i wyróżnień, m.in. Elle Decoration, Prodeco 2002; MUST HAVE Łódż Design; Designer Roku 2010, przyznawaną przez prezesa Instytutu Wzornictwa Przemysłowego; Dobry Wzór – Instytut Wzornictwa Przemysłowego, TOP DESIGN – Arena Design; w 2017 otrzymał nagrodę Red Dot Award BEST OF THE BEST.

TRE czyli tres beaux według Tomka Rygalika

13/06/19 19:00 Galeria Wnętrz Domar

Prostota, doskonałe wzornictwo, wysmakowane detale to wizytówki stylu Tomka Rygalika. Po raz kolejny zobaczymy podczas Nocy z Designem markę TRE, która stanowi ukłon w stronę antykonsumpcjonizmu i minimalizmu.

TRE czyli tres beaux według Tomka Rygalika

13/06/19 19:00 Galeria Wnętrz Domar

Tre product powstało z inicjatywy projektanta Tomka Rygalika, który przekuł swoją filozofię myślenia na markę. Tre to odpowiedź na potrzeby dążenia człowieka do równowagi i prostoty. Stworzona z myślą o ludziach, którzy żyją świadomie i z atencją podchodzą do wyboru produktów, którymi się otaczają.

 

Marka Tre to sprzeciw wobec nadmiernej konsumpcji i nadprodukcji. „Tre to koń trojański konsumpcjonizmu zachęcający do odrzucenia tego co zbędne i otaczania się tym co ponadczasowe i tym co można przekazać kolejnym pokoleniom” – podkreśla Tomek Rygalik.

 

I takie są produkty Tre. Unikalne ale zarazem proste formy, oparte na solidnym koncepcyjnym fundamencie. Materiały, których używa Tre są 100% naturalne, najwyższej jakości i wpisują się w koncepcję ponadczasowości. To co wyróżnia Tre to również świadome i rozważne gospodarowanie materiałami w całym procesie powstawiania kolekcji. Warto również podkreślić, że w większości pochodzą one z Polski i tu są produkowane. Tre stara się maksymalnie wykorzystywać polskie zaplecze rzemieślnicze i produkcyjne.

Na wystawie zobaczymy jedynie część oferty Tre, ale wystarczy ona do zrozumienia całościowej koncepcji marki. Jej spójność wynika z dobrze ułożonej kolekcji oraz z jedności materiałów. Jako nowość zaprezentowany zostanie produkt balansujący na granicy funkcjonalności i sztuki i który aktualnie podbija świat – naczynia ze szkła borokrzemowego „Vovo Glasses” zaprojektowane przez Ewę Hiller. Vovo bierze udział w licznych wystawach. Pojawiło się m.in. w projekcie Elle Decor na tegorocznym Salone del Mobile w Mediolanie.

Tomek Rygalik

Projektant, wykładowca, kurator i doktor sztuki; urodził się w Łodzi w 1976. Studiował architekturę na Politechnice Łódzkiej. W 1999 roku ukończył wydział wzornictwa przemysłowego na Pratt Institute w Nowym Jorku. Po ukończeniu studiów współpracował z wieloma firmami projektowymi w Stanach Zjednoczonych, dla klientów jak Kodak, Polaroid, MTV, PerkinElmer, Dentsply, Unilever,Dupont. Po ukończeniu studiów magisterskich na Royal College of Art w Londynie w 2005 roku został pracownikiem naukowym w zespole badawczo-rozwojowym przy RCA. W tym samym czasie założył własne studio projektowe z siedzibą w Londynie i Łodzi. Od 2008 prowadzi pracownię projektowania na Wydziale Wzornictwa ASP w Warszawie, a w 2009 na stałe przeniósł się do Warszawy. Od 2012 prowadzi Studio Rygalik razem z partnerką, projektantką Gosią Rygalik. Współpracuje m.in. z Moroso, Noti, Profim, Ideal Standard, Siemens, Heineken czy Ikea. Od 2010 pełni funkcję dyrektora kreatywnego czołowych polskich marek meblowych, jak Comforty i Paged. Realizuje wiele projektów dla instytucji kultury m.in. Instytutu Adama Mickiewicza, Teatru Wielkiego — Opery Narodowej, Muzeum Historii Żydów Polskich, BOZAR, Zachęty, Muzeum Fryderyka Chopina, Muzeum Narodowego, Instytutów Kultury Polskiej. W 2011 był architektem polskiej prezydencji w Radzie UE.

—————-

Tre oferuje meble i przedmioty codziennego użytku dla bardzo świadomego klienta – produkty te są ponadczasowe i nie podążają za modą. Tre kieruje je do antykonsumenta – kogoś, kto sprzeciwia się nadkonsumpcji.

Klepak, Herbatnik i inne cuda od Bartosza Muchy

13/06/19 19:00 Galeria Wnętrz Domar

Poczucie humoru,niezwykła pomysłowość i umiłowanie najprostszych materiałów – oto co cechuje projekty Bartosza Muchy. Jego wystawę możecie podziwiać podczas tegorocznej Nocy z Designem

Klepak, Herbatnik i inne cuda od Bartosza Muchy

13/06/19 19:00 Galeria Wnętrz Domar

Bartosz Mucha – twórca i właściciel Studia projektowego  Poorex. Studio zorientowane jest na projektowanie i wykonywanie unikatowych obiektów lub ich krótkich serii, sporadycznie produkowanych i dystrybuowanych. Poorex funkcjonuje głównie w obiegu galeryjnym bądź w innej formie współpracując z instytucjami kultury. Działalność osadzona jest na trzech fundamentach: eksperymencie, obiekcie i para architekturze. Pracom często towarzyszą krótkie filmy wideo, będące dopowiedzeniem wydarzających się sytuacji. Ważnym elementem finalizującym poszczególne serie obiektów są publikacje książkowe. Doświadczenia wynoszone z pracy w studiu są istotnym elementem w pracy dydaktycznej na kierunkach wzorniczych gdzie studenci uczeni są konceptualnego i eksperymentalnego myślenia o projektowaniu. Podczas 11. Nocy z Designem zaprezentuje swoje najciekawsze koncepty, o których opowiada z właściwą sobie swadą. Oto przedsmak tego, co Was czeka…

 

Fotel dla fakira

Chciałem, by fotel bujany był zaskakujący na kilku poziomach. Z jednej strony absolutnie intrygujący w formie, takiej kolczastej, niesfornej albo też spikselowanej. Z drugiej strony ma frapować, mimo swojej pozornej nieergonomiczności i nieużytkowości.

Herbatnik

Projekt polega na emancypacji herbatnika. Postanowiłem wykonać go z sosnowej deski pozbawionej sęków. W rezultacie powstał ogromny nadgryziony smakołyk, rzeźba/obraz, który może zawisnąć choćby w salonie. Pomnik krótkiej chwili przyjemności. Obiekt staje się autonomicznym dziełem czekającym na interpretacje.


Klepak

Fascynacja prostymi wytworami ludowymi zaprowadziła mnie do tzw. klepaka. Drewnianego ptaszka ruszającego skrzydłami. Szukałem alternatywnego wykorzystanie mechanizmu zabawki.

W efekcie powstał niepokojący przedmiot, który tak jak klepaki można uruchomić, pchając go przed sobą. Jednak zamiast skrzydeł uruchamiamy dwie klaszczące dłonie wycięte z drewna.


Roboty

Chcąc przyspieszyć marzenia o robotach humanoidalnych, chciałem już teraz zaprosić je pod strzechę. Postanowiłem zaprojektować serię obiektów, które przypominają te urządzenia poprzez wykorzystanie utartych, kojarzących się z robotyką form. Uproszczonych, zgeometryzowanych, ale pomimo silnego uabstrakcyjnienia przypominających jakąś istotę. Część z nich jest funkcjonalna, to znaczy są po prostu lampami bądź obiektami świetlnymi. Inne są jedynie afunkcjonalnymi artefaktami.


Na wystawie Bartosza Muchy zobaczymy jeszcze Hammer Clocka, Balans Car, Kostkę Ludzika, Ażurowy Gwiazdół i Lampę Papier

Kryształ/Tribute to Violetta Agnieszka Leśniak-Banasiak

13/06/19 19:00 Galeria Wnętrz Domar

Historia Huty Szkła Kryształowego Violetta opowiedziana pięknymi przedmiotami Agnieszki Leśniak-Banasiak to nostalgiczna podróż do ludzi, miejsc i technologii zaklinanych w kryształ.

Kryształ/Tribute to Violetta Agnieszka Leśniak-Banasiak

13/06/19 19:00 Galeria Wnętrz Domar

Projektantka o swojej wystawie :

W swojej pracy pozostaję w ciągłej fascynacji materią szkła. Szkło formowane na gorąco czy szkło szlifowane, które wychodzi spod mojej ręki jest wynikiem obserwacji zjawisk, eksperymentów i technologii. Cała gama zgromadzonych doświadczeń pozwala mi swobodnie operować materiałem w pracy studyjnej ze szkłem a doświadczenie i wiedza zdobyta podczas współpracy z wiodącymi hutami szkła daje mi możliwość celnego odpowiadania na potrzeby użytkownika, zarówno te pragmatyczne jak i czysto estetyczne. Każda z tych dyscyplin w których odnajduję potencjał materiału jest inspirującym motywem w pracy. W swoich realizacjach dokonuję wyborów zgodnych z własną ideą projektowania ale oczywiście są one również realizacją zapotrzebowania odbiorców, co w zawodzie projektanta jest niezwykle ważne. Ukierunkowane na człowieka właśnie, projekty szkła kryształowego były w ofercie firmy Violetta i opowiadały historię wielu ludzi, z którymi udało mi się współpracować. Widać w nich pracę rąk wybitnych hutników dmuchających gorące szkło do drewnianych form oraz szlifierzy szkła, którzy kamienną tarczą odtwarzali moje rysunki na zimnym już materiale. Opowieść ta zawarta jest w gotowych przedmiotach, w których rysuje się napięcie po między światłem, przezroczystością kryształu i linearną siecią znaków na szkle. Połączenie wiedzy o projektowaniu kryształu z bardzo trudną technologią i świetnym zespołem, z którym mogłam współpracować było dla mnie ważnym doświadczeniem.

 

 

***

Dziś pozostają przedmioty, to one opowiadają historię…. moje Tribute to Violetta.

 ***

Agnieszka Leśniak-Banasiak

Absolwentka Wydziału Ceramiki i Szkła Akademii Sztuk Pięknych im. E. Gepperta we Wrocławiu, dyplom na kierunku Wzornictwo/ Projektowanie Szkła (2004),  w latach 2002-2003 była również studentką Academiia di Belle Arti w Mediolanie, od 2006 roku pracuje w Katedrze Szkła na Wydziale Ceramiki i Szkła, gdzie w 2016 roku obroniła doktorat w dziedzinie sztuk plastycznych w dyscyplinie sztuk projektowych. Na macierzystej uczelni współtworzy program edukacyjny oraz prowadzi projekty badawcze w zakresie szkła użytkowego i artystycznego. W latach 2004- 2008 współpracowała jako projektant z Hutą Szkła KHS Krosno S.A, Hutą Szkła Violetta w Stroniu Śląskim, Hutą Szkła Makora w Krośnie, oraz z Villa Glass Studio w Krośnie. Ma na koncie kilkadziesiąt wdrożonych projektów szkła użytkowego i dekoracyjnego. Jest Laureatką I nagrody w Konkursie Piękne Szkło zorganizowanym przez INSTYTUT WZORNICTWA PRZEMYESOWEGO w 2005,  Laureatką nagrody PRODECO 2007, w kategorii nakrycie stołowe za wazony Ethnic (polska edycja Elle DECORATION), Laureatką Złotego Medalu na Międzynarodowych Targach Craft and Design w Monachium w Kategorii  Meister der Moderne w Niemczech w 2014.  Uczestniczyła w licznych sympozjach, plenerach, targach sztuki i designu oraz wystawach w Polsce i za granicą. Realizuje krótkie serie projektów użytkowych oraz obiekty artystyczne.