Program

Plopp 4.0 alfabet projektowy oskara Zięty

22/06/18 19:00 GW Domar

Stalowy stołek zaprojektowany przez Oskara Zietę i wyprodukowany w założonej przez niego fabryce, podbił serca i wyobraźnię ludzi w 2007 r. w Mediolanie, na największych targach designu.  Zarówno forma stołka przypominająca nadmuchany stalowy balonik oraz technologia FiDU wzbudziły uznanie świata. Bardzo szybko PLOPP stał się ikoną designu i stołkiem przyszłości prezentowanym w licznych muzeach świata.

PLOPP jest Intrygujący, oszczędny w formie, piękny w niepowtarzalnych deformacjach, zabawny i dowcipny. Jest manifestem technologii FiDU czyli formowania stali ciśnieniem wewnętrznym. Powstał z połączenia dwóch cienkich, zespawanych na krawędziach membran blaszanych, w które wtłoczono powietrze pod ciśnieniem. Pod jego wpływem nabrał znanego kształtu stołka i radykalnego charakteru z pięknymi deformacjami. Pod względem użytkowym PLOPPa cechuje trwałość i wytrzymałość. Mimo niewielkich rozmiarów i wagi mniejszej niż 3kg, potrafi utrzymać nawet dwu tonowy ciężar. Jako produkt stalowy podlega 100% recyclingowi.

PLOPP to więcej niż mebel, to forma siedzenia, obiekt artystyczny dzięki niepowtarzalnym odkształceniom oraz manifest technologii FIDU w jednym. Powtarzalny i za każdym razem inny.

PLOPP jest najczęściej wystawianym i nagradzanym projektem Oskara Ziety. Był pokazywany m.in. podczas licznych festiwali designu w tym: I Salonii, DMY Festival, IMM Cologne, The Future Nomads. PLOPP otrzymał wiele nagród takich, jak Red Dot, DMY Award czy Audi Mentorpreis. Jest  jedynym polskim meblem, który odniósł tak znaczący międzynarodowy sukces. Otwiera kolekcję niezwykłych obiektów FiDU: siedzisk, wieszaków, konstrukcji stołowych, rzeźb.

„PLOPP 4.0 Alfabet projektowania Oskara Ziety”

Wystawa realizowana w dziesiąta rocznice przyznania tzw. „Oskara designu” czyli nagrody RedDot, za projekt PLOPPA. Jej celem jest promocja nie tylko polskiego wzornictwa, lecz również innowacyjnej i unikatowej technologii FIDU, która ma szerokie zastosowanie zarówno w przemyśle jak i sztuce.

Na wystawie główna uwaga zostanie skierowana na PLOPPA – manifest technologii FIDU oraz ikonę, która od 10 lat jest znakiem rozpoznawczym polskiego designu na świecie. Wystawa prześledzi wszystkie etapy pracy nad produktem – od koncepcji, przez technologię, wybór materiału, produkcję, po gotowy obiekt. Zaprezentuje kulisy powstania Ploppa od fazy testów po rozwiązania dla przemysłu 4.0. Zakreśli drogi, które prowadziły Oskara Ziętę w stronę projektowania parametrycznego i współpracy
z przemysłem, a także realizacji rzeźbiarskich, tworzonych na styku designu i sztuki.

OSKAR ZIĘTA

Urodzony w 1975 roku projektant, z zawodu jest architektem. Po ukończeniu technikum elektronicznego w Zielonej Górze wybrał architekturę na Politechnice Szczecińskiej (obecnie Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie). Po studiach w Polsce wyjechał na stypendium do Szwajcarskiego Instytutu Technologicznego ETH (Eidgenössische Technische Hochschule) w Zurychu, gdzie uzyskał tytuł doktora. Pracował jako asystent w katedrze Computer Aided Architectural Design na tej uczelni. Jako architekt i projektant procesów, prowadzi kierunek Wzornictwo Przemysłowe na wydziale SOF (School of Form w Poznaniu). Założone przez niego transdyscyplinarne studio projektowo-badawcze Zieta Prozessdesign zajmuje się rozwojem własnych, przyrostowych, dopasowanych i ultralekkich technologii stabilizacji: FiDU i 3+ oraz ich zastosowaniem w nowoczesnej architekturze, inżynierii i dizajnie. Dzieło projektanta dopełniają wielkoskalowe obiekty w przestrzeni Wrocławia (Nawa) i Warszawy (Wir). Prostota i innowacyjność projektów Oskara Zięty zapewniły mu liczne nagrody i uznanie. Artysta zdobył między innymi: Red Dot Design Award (2008), Schweizer Design Preis (2008), Nagrodę Niemieckiej Rady Wzornictwa (German Design Council Prize, 2009), MUST HAVE Design Łódź (2011) czy Audi Mentor Prize (2011), a brytyjski magazyn „Wired” nazwał jego projekty „meblami przyszłości”. Projekty Zięty znajdują się m. in. w zbiorach: Muzeum Miasta Gdyni, Muzeum Miedzi w Legnicy, Badisches Landmuseum w Karlsruhe, Centre Pompidou w Paryżu, Muzeum für Gestaltung w Zurychu.